Thursday 30 January 2014

Betulkan diri sendiri dulu

Salam Khamis.

Aida tertarik dengan 3 pendekatan yang Dr Muhaya berikan untuk kita lonjakkan potensi diri. Walaupun pendekatan yg dikatakan beliau berkaitan dengan kerjaya, tapi ia juga boleh diaplikasikan dalam membesarkan anak-anak tersayang.


Jom baca pendekatan & huraian mengikut pandangan Aida.




1. Kita kena ubah diri kita sebelum ubah orang di sekeliling kita.

Ya, kita kena ubah diri kita pada mulanya.

-Jika kita mahu seorang anak yang pelembut & tidak marah-marah maka kita haruslah jadi begitu dulu.
-Jika kita mahu anak kita menghormati masa ketika kita sedang bekerja, maka kita haruslah menghormati masa yang WAJIB kita luangkan untuk mereka.
-Jika kita mahu anak faham bahawa pentingnya gadjet (handphone, tab, laptop) untuk kita bekerja @ berkomunikasi, maka kita juga haruslah faham betapa bermaknanya permainan untuk mereka. Dah itu memang fitrah kanak-kanak, suka bermain. Ingat tak entry Aida sebelum ni, "anak bermain untuk belajar". Kalau pernah tengok iklan Milo, mesti perasan tagline "hak bermain hak kami" yg dikatakan oleh seorang kanak-kanak perempuan. Tapi permainan / aktiviti apa yg sesuai untuk anak-anak kita? Bukan PSP, video-game atau Ipad ye mommy semua!

Aktiviti @ permainan untuk anak-anak berusia 6 bulan - 4 tahun.
Haaaa, ni jawapannya : Mestilah permainan dan aktiviti yang penuh dengan stimulasi dan faedah. Yang boleh meningkatkan kemahiran mereka. Contohnyaaaaa......dah tentulah seperti yg terdapat di Playgroup @ Genius Baby On Board (untuk anak-anak yg berusia 6 bulan - 4 tahun). Untuk anak-anak yang berusia lebih dari 4 tahun pula, mommy boleh la belikan layang-layang ke, congkak ke, kasut roda ke atau bawa mereka mandi-manda. Beriadah bersama mereka, bermain bersama-sama. Jika tidak apat buat hari-hari, memadailah dengan seminggu sekali. Menang ada dari tiada. Mula-mula memang akan rasa susah & kekok. Tapi, kan alah bisa tegal biasa.

Contoh permainan anak 4 tahun ke atas - main getah.
Yang ni pulak main "nenek kebayan", siap ada nyanyian lagi.
2. Tenaga kita pengaruhi orang lain, oleh itu kita kena ubah minda kita ke arah positif.

Macam mana nak ubah minda? Ok, ni sebagai contoh :


Jika kita merasakan bahawa yuran yang perlu dibayar untuk sesuatu kelas sebagai beban, ubah minda kita dengan berkata "Jika sekarang aku keluarkan duit ini untuk kegembiraan anak aku..........."

a. mana tahu ia akan digantikan berlipat kali ganda dengan rezeki yg lain pula.
b. mana tahu bila dah besar nanti dia boleh menjaga aku dengan sebaik-baiknya.
c. mana tahu bila dah besar nanti dia boleh bawa aku menunaikan haji.

Semua kata-kata di atas hanyalah sebagai contoh sahaja. Tapi nampak kan, semuanya ayat positif. Sedangkan dalam Islam pun ada cakap, kata-kata itu merupakan 1 doa. Jika kita asyik rasa terbeban & kata tak cukup je untuk hantar anak kita ke mana-mana kelas playgroup @ tuisyen, maka itulah yg akan terjadi. Apa sangatlah jumlah RM200 yg kita belanjakan setiap bulan jika nak dibandingkan dengan keseronokan & impak yg akan anak-anak kita dapat.

3. Jangan mudah buang orang. Apa yang dibuat, lupakan dan beri peluang.

Bab ni Aida tak nak pandang serious, takkan la kita sanggup nak buang anak-anak kita yg buat salah kan.


Jadi, kesimpulannya.......marilah kita sama-sama berubah! Berubah ke arah yg lebih baik, insya'ALLAH. Ini kalilah! Heheeee... ;)

Sekadar renungan bersama, juga peringatan untuk diri Aida sendiri. :)

#gambar & kata-kata huraian hanyalah sebagai CONTOH semata-mata#

No comments:

Post a Comment