Monday 10 February 2014

Kaedah mendidik anak cemerlang (bahagian 2)

Sambungan pada entri Kaedah mendidik anak cemerlang (bahagian 1).

4. Kaedah merujuk pengalaman lalu

Pengalaman yang positif boleh dijadikan teladan & pengalaman yang negatif boleh dijadikan sempadan. Pengalaman ini elok dibuktikan dengan gambar, dokumen atau barang peninggalan yg terlibat.Ini kerana pengalaman ini amat mudah untuk menjelaskan mesej yg ingin kita sampaikan dan mudah pula dijadikan iktibar oleh anak-anak.Pengalaman anak-anak itu juga penting. Kaitkan apa perlunya mereka berwaspada swngan peristiwa pahit yg mereka alami. Atau peristiwa manis atau kejayaan yg pernah mereka kecapi.


5. Kaedah nasihat dan teguran

Berilah nasihat dan teguran kepada anak-anak dalam hal akidah, ibadah, akhlak, tanggungjawab, kesihatan, suci hati, erti kesusahan dan sebagainya. Kaedah ini sangat penting & ia berbeza dengan kaedah pesanan dan arahan (sila rujuk entri bahagian 1). Ini kerana nasihat & teguran tidak boleh dibuat setiap hari atau setiap masa kerana anak-anak akan mudah merasa jemu dan bosan.


Ketika mendengar nasihat dan teguran daripada ibu bapa, anak-anak hendaklah dilatih supaya memandang wajah kedua-duanya atau tunduk.          

* Aida teringat seorang bekas pelajar Aida yg taknak pergi Kindy tapi asyik nak pergi GBOB JB je walaupun weekdays. Alhamdulillah lepas Aida nasihat anak syurga Aida tu secara personal, means just both of us, dia takde isu lagi untuk pergi Kindy macam biasa sebelum jatuh cinta dengan GBOB JB. :)
       
6. Kaedah bermain dan bergurau

Terdapat pelbagai kaedah untuk kita bergurau dengan anak-anak ketika sedang bermain, beriadah mahupun bersukan. Matlamat bergurau dengan anak-anak ialah untuk menggembirakan hati mereka.

Mengikut kajian psikologi, apabila anak berasa gembira dan disayangi, mereka akan menjadi anak yang berdisiplin dan berakhlak baik. Tetapi jangan pula bergurau melampaui batas seperti bermain dan bergurau berlarutan sehingga meninggalkan ibadah wajib dan tugas yang lebih penting.

Cuba tanya diri anda, berapa kerapkah anda bermain-main & nergurau-gurau dengan anak-anak anda? Jawab la sendiri ye...

* Ni la tugas utama Aida kat GBOB JB! Bermain & bergurau dengan pelajar2 Aida. Suka sangat bila lihat mereka gembira. Melayan keletah dan kerenah mereka yang mencuit hati. Dan ini jugalah masa untuk ibu / bapa mereka meluangkan masa hanya untuk mereka.
spoon & egg game
musical chairs game
balloon balance boogie game
bubbles time
parachute time
(gambar2 diambil semasa Majlis Sambutan Hari Raya di GBOB JB - 2012)
7. Kaedah latihan yang berterusan

Anak yg cemerlang perlu dilatih secara praktikal dan berterusan. Kaedah ini juga disarankan oleh Rasulullah SAW. Anak kita memang cemerlang tetapi mereka perlu dilatih secara praktikal dan berterusan. Jangan lupa memberi pujian dan penghargaan kepada anak setelah mereka berjaya melakukan sesuatu.

* Disebabkan itu, kami para guru di GBOB sentiasa mengingatkan ibu bapa untuk konsisten dtg ke kelas. Lepas ni jangan ponteng2 lagi ye. 1 jam ni je la masa yg dapat anda luangkan untuk anak2 tersayang dgn aktiviti berfaedah. 

Waktu kecil anak kita hanyalah sekali! Masa2 begini tidak akan berulang kembali. Jadi inilah peluang kita untuk 'menggunakannya' dengan sebaik-baiknya. 

No comments:

Post a Comment